Waarom is het slecht om het ontbijt over te slaan?

Geplaatst op: 30 oktober 2015

Sla je regelmatig het ontbijt over en denk je dat je hier slank door blijft? Dan heb je het helemaal mis. Het ontbijt overslaan is namelijk een zeer slechte gewoonte. Hiermee vergroot je de kans op obesitas, diabetes of een hoge bloeddruk. Het ontbijt overslaan is dus hartstikke ongezond.

Bij goed ontbijten, gaat het er wel om wat je eet. De voedingsstoffen die je tijdens het ontbijt binnenkrijgt zetten namelijk de toon voor de rest van je dag. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat een gezond bakje yoghurt met muesli meer doet voor je lijf dan een zoet chocoladecroissantje. Je begint de dag goed met een kopje magere yoghurt met havermout of muesli. Verder zijn een volkoren boterham of een paar stukjes vers fruit ook altijd goed. Koolhydraatrijke producten zorgen ervoor dat je de rest van de dag minder trek en meer energie hebt.

Minder calorieën

Misschien denk je wel dat je door niet te ontbijten minder calorieën binnenkrijgt, maar niets is minder waar. Door wel te ontbijten, krijg je de rest van de dag juist minder calorieën binnen. De calorieën die je als eerste binnenkrijgt op een dag vullen namelijk beter dan de overige calorieën van die dag. Hierdoor heb je minder snel trek in ongezond, vet eten.

Neem je ontbijt mee

Er zijn natuurlijk tal van excuses om niet te ontbijten ’s ochtends. Zo kan het zijn dat je geen tijd ervoor hebt, omdat je snel naar je werk moet of dat je geen trek hebt. Toch kan je hier wat aan doen. Je kunt het ontbijt bijvoorbeeld ook onderweg of op kantoor eten.

Een verstoorde hormoonspiegel

Verder kan het ook zijn dat je ‘s ochtends geen trek hebt, omdat je last hebt van een verstoorde hormoonspiegel. Als je helemaal niet ontbijt dan houd je deze verstoring in stand. Hierdoor krijg je te maken met tal van klachten, zoals een opgeblazen buik, eetbuien en meer eetlust in de avond. Deze klachten ga je tegen door juist wel te ontbijten. Het is hierbij vooral belangrijk dat je kiest voor een eiwitrijk ontbijt. Hiermee stabiliseer je de cortisolspiegels. Het is misschien even lastig, want waarschijnlijk ontbijt je de eerste dagen met tegenzin, maar na een paar dagen zal je al merken dat je veel minder klachten hebt en je eetbuien als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Hierdoor val je dus makkelijker af. Eigenlijk is wel ontbijten dus de allerbeste afvaltip!

© 2016-2024 healthychick.nl | Privacyverklaring | Linkpartners