Hoe gezond is een avocado?

Geplaatst op: 16 september 2015

Een paar jaar geleden hoorde je nog helemaal niets over de avocado als powerfood. Tegenwoordig wordt een avocado echt overal voor gebruikt. Het zou bijvoorbeeld goed zijn voor je huid en voor je lichaam. Maar ik vraag mezelf af of een avocado wel zo gezond is? Vooral toen ik hoorde hoeveel calorieën en vetten er wel niet in een avocado zitten. Je hoort meestal dat je fruit onbeperkt mag eten omdat er bijna geen calorieën inzitten. Tot ik laatst las dat er in een avocado 188 kcal zitten en 18,1 gram vet. Is het dan wel zo gezond om een avocado te eten?

Gezonde vetten in een avocado.

Je hebt eigenlijk twee soorten vetten ongezonde en gezonde vetten. Van de gezonde vetten mogen we best wat meer binnenkrijgen. In avocado zitten voornamelijk de gezonde vetten verstopt. Ze hebben zelfs een gunstig effect op je cholesterol spiegel. Een avocado is ideaal om je cholesterol te laten dalen. Nog een voordeel is dat er veel vezels in een avocado zitten. Je darmflora zal absoluut tevreden zijn als je een avocado binnenkrijgt.

Een avocado is een vitaminebom.

Als je een griepje voelt opkomen, dan kan je het beste een hoop avocado’s eten. Het is een ware vitaminebom. Zo zit er heel veel vitamine c, e, b en k in. Vitamine K komt bijna nergens in voor, maar helpt je voor het opbouwen van sterke botten. Daarnaast zit er 4 gram aan eiwitten in. Eiwitten zorgen dat je sneller een vol gevoel hebt. De avocado is dus prima als gezond tussendoortje.

Hoe zit het dan met de calorieën?

Het enige wat nu nog overblijft zijn de 188 calorieën. Zelfs als je aan het diëten bent mag je best wat calorieën eten. Je kan de avocado eventueel gebruiken als vleesvervanger. In de avocado zitten meer voedingsstoffen, dan in vlees en het aantal calorieën per honderd gram ligt een stuk lager. Maak dus gerust een salade en nuttig deze als avondmaaltijd. Het hoge vetgehalte en de eiwitten zorgen al snel voor een verzadigd gevoel. Natuurlijk kan de avocado ook gewoon met mate als tussendoortje. Eet ze dus niet de hele dag door, maar af en toe om je hongergevoel te stillen.

© 2016-2018 healthychick.nl | Privacyverklaring | Linkpartners