Waarom kan je het beste eiwitrijk voedsel eten na het sporten?

Geplaatst op: 17 september 2015

Na het sporten zie je diverse sporters met hun eiwit shake rondlopen. Ik vroeg me een tijdje geleden af wat nu het nut van de shakes is? Al snel begreep ik ineens waarom iedereen in mijn sportschool na afloop met een shake rondloopt. Er zitten namelijk een aantal handige voedingsstoffen in eiwitrijk eten. Voedingstoffen waar je gebruik van kan maken als je net gesport hebt. Wij hebben een aantal tips voor het sporten gegeven en het gebruik van een eiwit shake.

Voor de training eiwitrijk voedsel eten.

Als je voor de training eiwitrijk voedsel gaat eten, dan gaat je lichaam aminozuren aanmaken. Deze zuren heeft je lichaam nodig om te herstellen na het sporten. Je lichaam kan zo zwaarder belast worden en je hebt minder kans op spierpijn. Als je eiwitten inneemt door middel van voeding dan is het slim om dit twee tot drie uur voor de training te doen. Heb je een eiwit shake? Je kan dan maximaal drie kwartier voor de training een shake nuttigen en je lichaam ervan laten profiteren.

Tijdens en na de training.

Tijdens een training doet je lichaam helemaal niets met eiwitten. Het is veel belangrijker dat je koolhydraten en vocht binnenkrijgt. Na de training is eventueel wel mogelijk, maar alleen als je twee tot drie uur voor de training niets meer gegeten hebt. Je lichaam kan dan door de opname van eiwitrijk voedsel sneller herstellen. Je spieren vragen tot wel 24 uur na een training om extra eiwitten.

Hoeveel eiwitten heb ik nodig?

Nadat ik erachter ben gekomen dat eiwitten van belang zijn ben ik ze ook gaan gebruiken. Eén van de eerste vragen die ik zelf nog had was: Hoeveel eiwitten heb ik nou eigenlijk nodig? Het aantal benodigde eiwitten is afhankelijk van je gewicht. Weeg je 80 kg? Dan heb je 20 gram eiwitten per dag nodig. Je hoeft dit niet meteen achter elkaar te drinken voor een training met een shake. Ik verspreid mijn eiwitten over de dag met natuurlijke en gezonde voeding. In kip, vis, noten en kwark zitten veel extra eiwitten. Een heerlijke salade met kwark, noten en kip als lunch zorgt al snel voor een boost tijdens het sporten.

© 2016-2018 healthychick.nl | Privacyverklaring | Linkpartners