Leer beter communiceren op je werk.

Geplaatst op: 10 november 2015

Een conflict op je werk ontstaat vaak sneller dan je vooraf had gedacht. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste arbeidsconflicten ontstaan door een gebrekkige communicatie. Het is van belang om beter te communiceren en zo een positieve sfeer op de werkvloer te behouden. Ik heb een aantal handige tips voor je verzameld, zodat je voortaan beter leert communiceren op je werk.

Spreek een collega aan op eventueel fouten.

Eén van de grootste irritaties kunnen ontstaan als je collega constant fouten maakt en jij hiervoor moet overwerken of nog erger ervoor opdraait. Het gevolg is vaak dat je gaat lopen klagen tegen andere collega’s. Dit is meestal niet bepaald positief voor de sfeer op de werkvloer. Het is slim om je collega aan te spreken op eventuele fouten. Het lucht misschien op om je gal te spuwen tegen collega’s, maar het probleem lost zich niet op. Zorg er tevens ook voor dat je niet meteen negatief uitvalt tegen een collega. Breng het positief en motiveer een collega om een situatie voortaan anders aan te pakken. Laat weten dat je het vervelend vond dat je voor zijn fouten moest opdraaien. Door duidelijk te communiceren behoud je een prettige sfeer en voorkom je fouten op de werkvloer.

Geef eens positieve feedback.

Het is van belang dat je niet altijd uitvalt tegen je collega’s. Het geven van opbouwende kritiek is van belang voor een positieve werksfeer. Daarnaast bereik je vaak meer met opbouwende kritiek, dan alleen met negatieve kritiek. Vergeet ook niet om niet alleen je collega eens positieve feedback te geven, maar ook je baas. Je merkt al snel dat collega’s op een andere manier naar je gaan kijken als je ze eens een complimentje geeft. Iedereen vindt het leuk om een complimentje te krijgen en je zorgt op deze manier voor een vrolijke sfeer op het werk.

Doe eens iets voor een collega.

We mogen allemaal best iets toleranter zijn en niet alleen met onszelf bezig zijn op het werk. Als je een collega hoort klagen over de werkdruk kan je best eens aanbieden om iets over te nemen. Je zorgt zo voor een stukje hoffelijkheid op het werk en dit wordt absoluut gewaardeerd op de werkvloer.

© 2016-2024 healthychick.nl | Privacyverklaring | Linkpartners