Wat is Orthorexia? Gezond leven met een obsessie!

Geplaatst op: 22 mei 2018

Een eetstoornis of een hype? Orthorexia is de laatset jaren een steeds meer gehoorde term, maar wat is het nou? Orthorexia is een eetstoornis waarbij dwangmatig en obsessief omgegaan wordt met gezond leven. Hierbij word vaak een angst ontwikkeld voor “slechts” eten. Let op hierbij gaat het echt om extreme gevallen waarbij vaak een tekort aan voedingsstoffen ontstaat.

Hoe herken je Orthorexia

Natuurlijk is het niet erg met gezond eten en een gezonde levensstjil. Dit betekend niet per definitie dat je direct aan Orthorexia leidt. Het belangrijkste wat wij altijd zeggen is dat gezond leven onderdeel van je leven moet zijn en niet iets wat je leven moet leiden. In ieder geval zijn dit de kenmerken voor Orthorexia.

  • Obsessie voor gezond eten
  • Elimineren van volledige voedingsgroepen zoals suiker
  • Een (steeds) eenzijdiger voedingspatroon
  • Angstgevoelens, depressies en eenzaamheid
  • Gewichtsverlies (ondervoeding)
  • Veel rauwe groente eten

Oorzaken van Orthorexia

Bij Orthorexia spelen psychische factoren een belangrijke rol en net zoals bij veel andere psychische aandoeningen hebben sommige mensen hier eerder last van als andere. In sommige gevallen kan dit erfelijk bepaald zijn, maar ook heftige gebeurtenissen, armoede of laag zelfbeeld kunnen een rol spelen.

Het grootste probleem lijkt zich vooral te zetten in het beeld wat er tegenwoordig is over de zogeheten “Fitgirls”. Facebook, Instagram en andere social media staan dan ook dagelijks vol met de mooiste, slankste en gezondste vrouwen waar we allemaal aan willen voldoen. Bij veel mensen zal dit ervoor kunnen zorgen dat zij ook gezonder gaan eten en meer naar de sportschool gaan, maar bij sommige slaat dit dan ook door. Gevolgen kunnen zijn dat ze extreem bezig zijn met gezond eten, extreem veel sporten, angsten opbouwen tegen (slecht) eten en sociaal steeds geïsoleerder leven leiden.

Voorkom dat een gezonde levensstijl een obsessie word

Een gezonde levensstijl is niet mis mee! Integendeel, want het is juist aan te raden om er lustig om los te sporten en gezond te eten. Het enigste is dat dit wel goed gecombineerd moet worden met de leuke dingen in het leven. De makkelijkste vuistregel wat wij aanhouden is dat alles wat op extreem lijkt hier niet in past. Er moet dus genoeg ruimte blijven om een gezellige avond met snacks te hebben met je vriendinnen zonder dat je de volgende dag direct extra kilometers gaat lopen. Hier wat tips om je gezonde levensstijl te combineren met het leuke.

  1. Luister naar je lichaam
    Wellicht is dit wel de belangrijkste regel! Dit komt, omdat veel mensen welke leiden aan een te gezonde levensstijl hun voeding innemen aan de hand van een planning. Zij eten dagelijks om 10 uur een …. en om 13 uur …. Maar niet iedere dag is hetzelfde en de ene dag heb je meer honger als de andere. Luister gewoon naar je lichaam! Heb je wanner je wakker word honger? Neem dan gewoon iets meer ontbijt en neem in de middag desnoods wat minder. Eet wanneer je honger hebt, maar zorg dat je jezelf nooit overeet.
  2. 80/20 regel
    Je hebt hier waarschijnlijk wel eens eerder over gehoord, want veel meiden welke een gezonde levensstijl erop na houden doen aan de 80/20 regel. 80% van de tijd houden zij zich aan normale (gezondere) voeding en de ander 20% is plaats voor de lekker snacks. Zelf eet ik maandag t/m vrijdag gezond en heb ik zaterdag en zondag om mij iets meer uit te leven. Hier is dus ruimte voor een lekkere pizza, een wijntje/biertje of lekker bakje chips op de bank. Zo hou ik structuur in mijn eetpatroon en is er wel ruimte voor het aangenamen in het leven 🙂
  3. Valsspelen mag!
    Het klinkt misschien wat vreemd, maar geloof mij dit is misschien de eerste kenmerk waarbij je gaat merken dat je doorslaat naar een te gezonde levensstijl. Stel jij en je vriendin gaan opeens op een woensdag naar de stad en jullie gaan op het terras zitten voor een lekker wijntje. Zodra bij jou het zweet uitbreekt, omdat jij je druk maakt dat dit niet je voedingsplanning past of niet in je 80/20 regeling dan gaat er iets fout! Natuurlijk moet dit niet wekelijks het geval zijn, maar je mag best een paar keer per maand valsspelen. Zorg ervoor dat er in je leven altijd ruimte bestaat voor de leuke dingen, want hier word je pas echt gelukkig van.
  4. Afwisseling in voeding
    Een groente smoothie is natuurlijk heerlijk, maar elke dag een groente smoothie in de ochtend is wellicht iets overdreven? Zorg ervoor dat je voldoende afwisseling in je maaltijden houd zodat je niet vastroest in gewoontes. Tenslotte kan het voorkomen dat wanneer je op vakantie gaat er geen groente pers is?
© 2016-2018 healthychick.nl | Privacyverklaring | Linkpartners