Zo kan je gerust iedere week (meerdere keren) pasta eten

Geplaatst op: 18 maart 2019

Het klinkt gek, maar toch is het echt zo! Veel mensen denken bij pasta direct dat het een dikmaker is. Maar op deze manier kan je gerust wekelijks pasta eten zonder je zorgen te maken!

Volkoren of witte pasta

Natuurlijk zitten er in pasta koolhydraten, maar dat betekend niet dat dit per definitie slecht is. Het Voedingscentrum is zelf positief over het eten van (volkoren) pasta! Zo zit er in volkoren pasta bijvoorbeeld veel goede voedingsstoffen zoals eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen.

Overigens zit er tussen witte en volkoren pasta nauwelijks verschil qua calorieën. Zo zit er in witte pasta 142 kCal per 100 gram en bij volkoren pasta 131 kCal per 100 gram. Wel geeft volkoren pasta een verzadigder gevoel als witte pasta. Hierdoor eet je er minder er minder van en heb je minder snel trek na het nuttigen ervan.

Pastasaus zelf maken

Het klinkt moeilijk, maar niets is makkelijker als je pastasaus zelf maken. Voor een rode pastasaus is de basis simpel: ui, knoflook, (gepelde) tomaten, peper en zout. Met deze ingrediënten kan je de basis maken en vanaf hier kan je variëren zoals jij wilt.

Natuurlijk kan een kant-en-klaar pastasaus op zijn tijd ook wel eens. Wel raden wij aan om in de gaten te houden hoeveel suiker en zout er toegevoegd is. Ook worden bij sommige kant en klaar sausen veel gewerkt met extracten en/of aroma’s. Kijk achterop de pot en zoek naar bekenden ingrediënten zoals tomaten, ui, wortel, knoflook enz.

Groenten, groenten en nog eens groenten

Natuurlijk is het belangrijk om groentes toe te voegen aan je pastasaus. Het grote voordeel is dat er in je basisrecept al tomaten zitten. Dus dat is één! Maar vanaf hier is het natuurlijk wel de bedoeling om je saus uit te bereiden. Voeg bijvoorbeeld eens paprika, wortel en courgette toe. Over het algemeen geldt dat je nooit teveel groente kan gebruiken. Neem de groentes welke jij lekker vind en varieer.

Een andere leuke tip is om je pasta soms te vervangen door groente pasta. Zo kan je voor een courgette spaghetti kiezen.

Kortom wij zijn erg positief over het eten van pasta. Doe het bewust en zorg ervoor dat je blijft variëren, want het is zo lekker!

© 2016-2018 healthychick.nl | Privacyverklaring | Linkpartners