Wat is het gezondst: rijst, pasta of aardappelen?

Geplaatst op: 1 februari 2017

Aan het afvallen? Of gewoon benieuwd wat nou eigenlijk gezonder is? Aardappelen, rijs of pasta zijn vrijwel altijd de basis voor ons avondeten, maar wat is nou eigenlijk beter/gezonder?

Aardappelen (82kcal per 100 gram)

Aardappelen bestaan voor een groot deel uit zetmeel oftewel koolhydraten. Koolhydraten worden door veel vrouwen helaas gezien als slecht gezien terwijl iedereen deze nodig heeft. Vaak wordt gedacht dat koolhydraten direct worden omgezet tot glucose. Dit is natuurlijk ook het geval als je niet voldoende verbrand. De vraag is dan ook niet of je aardappelen moet eten, maar eerder hoeveel. Als je de hoeveelheid in de gaten houdt zijn aardappelen ontzettend gezond doordat ze vol zitten met voedingsstoffen als Eiwitten, Vitamine B5, Vitamine C en vezels. Daarbij zou je er ook voor kunnen kiezen om de zoete aardappel te nemen. Deze is nog een stuk gezonder als de gewonen aardappel.

Rijst (96kcal per 100 gram)

Het zal menig verbazen als ik je vertel dat rijs tot de grassenfamilie behoort. Rijs behoort dan ook tot een van de meeste genuttigde voedingsmiddelen ter wereld. Dit komt voornamelijk doordat het zeer voedzaam is doormiddel van haar vitaminen, vezels en mineralen. Daarnaast is het verbouwen van rijs erg goedkoop, waardoor het erg populair is. Wel zit er een groot verschil in witte rijs en zilvervliesrijst. Doordat de vliesjes verloren zijn gegaan bij witte rijst zitten hier nauwelijks vezels in, wat witte rijs dan ook direct een stuk minder voedingsrijk maakt.

Pasta (100kcal per 100 gram)

Pasta bestaat uit tarwe en water en ook hier is de volkoren pasta eigenlijk de enigste welke echt voldoet aan voldoende voedingsstoffen. Bij witte pasta zijn namelijk de vezels eruit gezeefd (net zoals bij de witte rijs).

Bereidingswijzen belangrijker

Voor aardappelen maakt het vrijwel niet uit welke aardappel je kiest, want vrijwel overal zitten er voldoende voedingsstoffen in. Bij de rijs en pasta maakt het wel een groot verschil wat voor soort je kiest. De gezondste keuze is om de vezelrijke variante te nemen, omdat hier de meeste voedingsstoffen inzitten.

Voor alles geldt dat de bereiding net zo belangrijk is als het type wat je kiest. Zo zijn je aardappels koken een stuk gezonders als je aardappels frituren (patat) of bakken (krieltjes). Daarbij maken de sausen het vaak ook een stuk minder gezond dan we denken.

© 2016-2018 healthychick.nl | Privacyverklaring | Linkpartners