4 redenen waarom koffie drinken wel gezond is!

Geplaatst op: 29 oktober 2015

Ik kan ’s ochtends echt niet zonder een kopje koffie. En ook de rest van de dag drink ik een paar kopjes. Meestal kom ik op 2 tot 3 kopjes per dag. Dit ligt nog onder het gemiddelde van 3 tot 4 koppen. Ook al drink ik graag een kopje koffie, toch hoor ik regelmatig dat koffie drinken slecht  is voor je gezondheid. Maar is dit wel zo?

Uit recente onderzoeken is juist weer naar voren gekomen dat koffie drinken helemaal niet zo slecht is voor je lichaam. Zo schijnt het je geheugenfunctie te verbeteren, de kans op ziektes te verkleinen en maakt het je alerter. Er zijn dus genoeg redenen om wel een kopje koffie te drinken.

Je wordt alerter

Cafeïne stimuleert je centrale zenuwstelsel. Als je koffie drinkt, krijgen je concentratievermogen, je geheugenfunctie en je redenatievermogen een boost. Cafeïne zorgt ook weer voor een optimale reactiesnelheid. Zo kun je dan beter schakelen tussen de verschillende taken die je moet doen.

Je wordt sneller

Ga je vandaag sporten? Drink dan vooral een kopje koffie voordat je gaat sporten. Cafeïne heeft namelijk een goed effect op je prestatievermogen. Zo vergroot dit stofje de snelheid en de contractiesterke van je spieren. Verder raken je spieren ook minder snel vermoeid. Je hebt dan dus meer uithoudingsvermogen en houdt dat uurtje spinning of hardlopen beter vol. Drink een uur tot een half uur voor het sporten 2 kopjes koffie en je zult merken dat je beter presteert.

Je bent beter beschermt tegen diabetes

Door dagelijks 2 koppen koffie te drinken, loop je minder kans op diabetes. Hierbij maakt het niet uit of je koffie of decafé drinkt. Cafeïne bevat de antioxidant chlorogeenzuur. Deze stof zorgt er weer voor dat de suikeropname in je darmen wordt vertraagd. Hierdoor maakt je lichaam minder insuline aan en verklein je de kans op diabetes.

Het is goed voor je darmen

Door koffie te drinken, zet je je darmen meer aan het werk. Cafeïne is dan ook goed voor je darmflora. Het bevordert de activiteit van de ‘goede’ Bifidus bacterie. Deze probiotica zorgt ervoor dat de balans van je darmflora gezond houdt.

Geen suiker en gezonde melk

Er zitten dus veel goede kanten aan het drinken van koffie. Deze voordelen ervaar je natuurlijk alleen als je koffie op de juiste manier drinkt, dus zonder melk en suiker. Wil je toch graag een zoete smaak in je koffie? Kies dan voor een natuurlijke zoetstof, zoals stevia of kokosbloesemsuiker.  Als je niet zonder melk in je koffie kunt, ga dan voor gezonde melk, zoals sojamelk of magere melk.

© 2016-2018 healthychick.nl | Privacyverklaring | Linkpartners